Tillsammans med Today’s Plan har vi utvecklat en plattform som blir hjärtat i din träning,
vi kallar den Analytics.

Analytics och träningsrådgivning

Om du prenumererar på något av våra paket för träningsrådgivning, är det i Analytics som coachen planerar och skriver in ditt träningsschema och det är här du kommer med feedback och viktig subjektiv bedömning om hur träningen kändes, om något har dykt upp som påverkar träningen o.s.v. Analytics är hjärtat för din träning.

Logga din träning

Med ett Analytics-abonnemang bestämmer du själv hur mycket eller lite av din träning som du vill logga. Vissa vill logga alla träningstillfällen, kroppsvikt och kontinuerligt uppskattning hur den fysiska formen känns, medan andra, som prenumererar på träningsrådgivning, nöjer sig med att få sitt träningsschema att följa här av sin personliga coach.

Subjektiv bedömning – en viktig del av Analytics

Även om det idag finns effektmätare och pulsklockor, så är det vetenskapligt bevisat att subjektiv bedömning av form och intensitet, är viktiga parametrar för både utövaren själv och för coachen. Därför har det varit viktigt för oss att utveckla den delen av Analytics, som många andra plattformar saknar. Analytics fokuserar på tre olika typer av bedömningar.

Rate Perceived Effort (RPE)
– hur hårt tyckte jag att dagens pass kändes?
Leg Quality Score (LQS)
– hur kändes benen, vilken form hade jag på dagens pass?
Total Quality Recovery (TQR)
– hur återhämtad känner jag mig?

RPE och LQS anges vanligtvis direkt efter passet på en skala mellan 1-10. TQR är en uppskattning av återhämtningen och ska anges efter frukost på en skala mellan 6-20.

Den subjektiva bedömningen är alltid kopplad till ett träningspass. Har du ingen fil att logga för ditt pass, kan du manuellt lägga till informationen som du känner till (ex. tid, sträcka). Läs mer om hur du lägger till ett pass manuellt under rubriken Övrigt, längre ned på sidan.

 

Analytics och effektmätning

Vi har skrivit några ingående artiklar om effektmätning i kombination med vårt analysverktyg Analytics. Du hittar dessa på vår facebooksida

Vad blir det för effekt då?
Cykelvasan 2017 på 3:30
Vad krävs för att köra Vätternrundan under 7 och 8 timmar?

Tips och tricks för befintliga kunder

App
Analytics finns även som app för din smartphone. När du loggar in med ditt konto kommer du till ditt Analytics.
Today’s Plan Training Manager i App Store
Today’s Plan Training Manager i Google Play

Webb
Analytics fungerar bäst med webbläsaren Google Chrome.

Inställningar
Börja med att ställa in dina personliga värden, framförallt om du ska ladda upp historiska filer, så att Analytics gör rätt analys av dina filer. Ange din vikt, FTP, tröskel- och maxpuls. Du når dessa under Account (Power och Heart rate), som du hittar genom att klicka på ditt namn uppe i högra hörnet.


Övrigt
I början av din prenumeration kan du mötas av meddelandet Trial period ends in X days. Detta meddelande är inget att bry sig om.

Man kan alltid få hjälp och nå Q&A (frågor och svar) genom att klicka på ?

För att manuellt lägga till ett träningspass eller notering, klickar man på + under respektive dag